kid said:1st .. kalau dah tukar cdi bende yg 2nd kene tuka ialah spring valve.pakai spring valve yg keras ( racing ).cdi dah tuka makne nye api dah kuat.spring valve std x dpat tahan api (rpm ) yg tinggi dan menyebab kan spring akan lembik dan valve akan bocor dan lame kelaman spring akan floating dan menyebab kan btg valve putus.
2nd .. nak lebih bagus kalau dah tukar cdi nie..aper2 brand pon check ur spark plug bile dah pasang even org ckp plug and play..bkn ape bile dah pakai cdi racing nie unit api akan bertambah mungkin dahulu plug nya perang setelah tuka cdi mungkin plug nye bewarna putih mean minyak lean..akan menyebabkan piston bocor or jem.so rembat gear 1 2 3 then terus bukak plug utk tgk warna nya.pastikan perang sedikit.kalau putih besarkan sedikit pj or mj carb.
3rd.. utk rextor..kalau pakai tps mean carb std rpm nya boleh pergi ke 11k or 12k rpm then cutoff.carb std lc saiz 22mm ..terlalu kecik kalau nak ikut kan bile dah pakai big bore nie dan kite akan menukar carb saiz yg lagi besar 26mm 28mm or 32mm.carb2 cam nie tidak ada untuk tps ( lain la kalau beli carb racing yg ade tps harga nya mintak ampun 1.8k+++ )sedangkan raxtor di buat utk carb yg ada tps..raxtor ajust nie more to std moto bkn yg bikin punye.utk motor modi aku x rekemen la pakai raxtor.. sebb hujung die ketat dan gearing keras..untuk rpm bawah mmg baik la..
4... advance utk top retard utk pickup..cara setting utk long pakai advance..utk town pakai retard.. mula2 set kan retard or advance ( mane2 yg kite suke la ).guna sehari dua..rase feel die cam mane..kalau x sedap tuka pulak set nye di nombor seterus nya.jgn langkah2 nombor nya atau pon rembat sekejab then rase x best set balik..itu cara setting yg salah.
btw tps kat carb lc nie selalu problems so jaga2 lah yer..
bagus la ko kid.. aku akan cuber arr nanti...
maksud minyak lean tu aper kebender????