• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

jack mono

kimie

Veteran
Salam sahabat utk semua.Sy kimie from penang your new member for this forum.Dah pakai LC 6thn dah.Nak bg pendapat skit,setahu sy jack mono bermaksud tambahan `kaki` pd mono tu utk bg dia tinggi.Lapik washer atau spacer plak utk bg mono tu keras.2 benda ni kan berdeza.Bg tinggi dgn bg mono keras satu benda yg berbeza.
Ada sapa2 boleh komen pasal benda ni...

kimie
 

muar7492

New Member
ahahah...skunk pdn muke ak...pndi2 jack mono...kbwokan nye adlh....mrosakkn rantai n spoket...peh 2 bln je kne gnti due2 uh..peh..myirap...dah lha stu set SSS....ape pown xbleh
 

phl6684

Moderator
Staff member
bro muar, xde sgt keburukan nya tuh...jgn ketat kaw2 rantai tuh...mmg makan la bro...best ke pkai SSS??2bln skali??huh
phl beli 1 set 415 siap spoket dpn blkng bru 35inggit...tukar pon dlm 6bln skali..kdg2 lebih...hehehe...ok ja bro...pkai mono jack,mono tggi2 pon xde masalah pon...
 

kimie

Veteran
hi bro muar,spoket SSS cepat haus la.pakai la brand RKM rantai 428.1 thn pun dok elok lg.utk mengelakkan rantai n spoket cepat rosak,`chain tensioner` kan ada.hihihihi.
 

kimie

Veteran
klu nak jack mono bg sy tu boleh,tp jgn la terlalu tinggi sgt.nanti byk benda nak buat lg, single stand n double stand nak kena cri lain sebab tayar dah tinggi dr stand.hihihihi
sy memang dah try dah dulu tp buang blk.ni nak try skali lg.mengikut teory kepala hotak sy yg x berapa pandai ni,jika bahagian belakang moto kita tu menjadi rendah(rapat ngan tayar) akan memberatkan lg moto tu.so top x bleh dpt la.kena bg tinggi cam 125Z ok la.
 

phl6684

Moderator
Staff member
btol ka mcm tuh??bukan lg rendah depan handling lg sedap...pkai tayar soft compound brek pad ori or brek disc besar semua pengaruh handling...turun fork lg..sedap ja bwk..klu dpn tggi...belakang pon tggi...da mcm belalang da..hahahaha....blkng tggi ok tp klu da smpai mcm 125 tuh...rasanya da melampau tuh...over da tuh...
 

kimie

Veteran
hihihi,bro PHL
kimie cakap belakang saja la kasi tinggi.depan jgn la kasi tinggi lg sebab std pun dah tinggi melangit.hihihihi..
depan kasi turun fork n belakang kasi jack mono skittttt...bru bestttt...
 

kimie

Veteran
belakang kasi tinggi sebab kimie ikut teory superbike.lagi jauh tayar ngan seat belakang tu maka automatik akan meringankan beban tayar.bila tayar belakang dah ringan,spoket x la terlalu overload.hihihihihi.
macam ni la kimie layan moto std dia ni.std std pun dah penah dpt 180km/j.hihihihi..jgn marah aaa...
 

kimie

Veteran
utk pengetahuan member2,kimie tgh wat satu projek tp lum siap lg...nanti kimie kasi tau hasilnya klu dah siap..jeng... jeng... jeng...(mono guna minyak + air comperssion).
 

Pandir135

Super Veteran
Ada betol nya apa yg bro kimie ckapkn, ia x membebankn tayar dn sporket, tapi misti ingat bila dah tingi blakang dn depan dah turun,jln lurus mang sedap,pasti bleh dpt kelajuan lebih,tapi ingat bila dah tinggi pusat G dah lari skit terutama sma koner,dri itu tayar kna main pranan jugak,blkang kna pkai lebar skit,dn depan kecil skit dri blkang,klo dpan 80, blkang 90 tau dpan 100, blkang 110, bru dpt balik kestabilan. Uncle pkai after market racing boy, dble stand smpai kna alas sbb dia dah sdia tinggi. Tinggi sbnarnya x bnyak bagi effect pda kelajuan yg penting ke mampapan mono tu sendiri, jgn smpai ia memantul2 atau berayun2 sbb ini adalah keselamatan kita yg utama.
 

Pandir135

Super Veteran
Ada betol nya apa yg bro kimie ckapkn, ia x membebankn tayar dn sporket, tapi misti ingat bila dah tingi blakang dn depan dah turun,jln lurus mang sedap,pasti bleh dpt kelajuan lebih,tapi ingat bila dah tinggi pusat G dah lari skit terutama sma koner,dri itu tayar kna main pranan jugak,blkang kna pkai lebar skit,dn depan kecil skit dri blkang,klo dpan 80, blkang 90 tau dpan 100, blkang 110, bru dpt balik kestabilan. Uncle pkai after market racing boy, dble stand smpai kna alas sbb dia dah sdia tinggi. Tinggi sbnarnya x bnyak bagi effect pda kelajuan yg penting ke mampapan mono tu sendiri, jgn smpai ia memantul2 atau berayun2 sbb ini adalah keselamatan kita yg utama.
 

Pandir135

Super Veteran
betol kata bro ghost ngan pijah , tapi misti ingat bila dah tingi blakang dn depan dah turun,jln lurus mang sedap,pasti bleh dpt sedikit kelajuan lebih,tapi ingat bila dah tinggi pusat G dah lari skit terutama smsa koner,dri itu tayar kna main pranan jugak,blkang kna pkai lebar skit,dn depan kecil skit dri blkang,, bru dpt balik kestabilan. Uncle pkai after market racing boy, dble stand smpai kna alas sbb dia dah sdia tinggi. Tinggi sbnarnya x bnyak bagi effect pda kelajuan yg penting ke mampapan mono tu sendiri, jgn smpai trlalu keras smpai memantul2 atau trlalu lembut smpai berayun2 sbb ini adalah keselamatan kita juga, keselamatan msti diutamakn. Skali lagi uncle nak pesan, jgn bandingkan SBK dgn kapcai, ianya bnayak perbezaanya,dri sehi teknikal dn makenikalnya....kapcai kita tetap kapcai,xkan jadi SBK..mungkin Serupa Bike saja...kih...kih...kih
 

kimie

Veteran
salam uncle,
kimie memang setuju ngan uncle.dr segi cornering memang cam nak out skit la.bg siapa yg layan highway ja yg boleh wat cam ni.kimie dah try dah.ada 1 lg uncle keburukan yg kimie dah dpt.klu kita jack mono tu.ada perasan x position rantai ngan ARM jadi cam na?cuba tgk,jika ditinggikan mono kita tu,rantai akan berada diatas ARM.secara automatiknya rantai akan bergesel ngan ARM kita tu.memang la ARM tu ada lapik getah,tp getah tu lama2 kan leh out jugak.
So totally bg kimie,jack mono akan merosakkan rantai ngan ARM kita tu.projek `jack mono` kimie telah dibatalkan dgn serta merta.hihihihihi..ini lah pendapat dr kimie.
 

Pandir135

Super Veteran
Relax Kimie...kih...kih...kih, x slah klo nak buat projek atau kajian...itu di namakn belajar dri kesilapan...selagi ianya
x mndtgkn tahap bahaya yg maximum trus kn aje...klo stkat rantai brgesel ngan getah alas arm kimie dah nak batalkn projek....
tu dah give up nmanya..teruskn buat dulu dan test, mane tau brjaya, hah..bleh lah kongsi ngan member2 yg lain..tapi mistilah
dibuat dgn teliti dan ambil kira ketahanan dan keselamatan....syabas kimie.
 
Top