• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

Setting Carb n Jetting

phl6684

Moderator
Staff member
sila kongsi jetting yg sesuai utk moto anda
setting2 nie adalah lebih atau kurang kt moto masing2...xsemua sama..just share utk memudahkan lg rider2 yg nk setting nnt.

semua setting yg diberi hanya sbg ASAS utk setting yg lebih baik pilihan hati nnt.setting xsemestinya 100% sama di moto anda nnt...;)

Xnk SPAM2 k...klu sket2 ok...klu byk2 akan di DELETE ...k...:rolleyes:

sbg cth..

blok 62mm fz low comp[shark] + cdi + cams + SV + col racing + ejos open
carb keihin pwl + trompet - mj 120 pj 30 - plug hitam
carb pwk [hi speed] + trompet - mj 118 pj 38 - plug koko

blok std lc + cams + SV + cdi + coil racing + open ekzos/cutting stended
carb keihin pwl + trompet -mj 115 pj 35 - plug hitam
carb std lc[lay] - mj 115 - pj 25

blok std lc + cams + SV + cdi + open ekzos
carb std lc[lay] - mj 110 - pj 25 - plug koko2 hitam2

blok 61[taikom] + cams + SV + cdi
cab keihin pwl - mj 105 pj 42

-peace-;)
 

adam_john99

Super Veteran
As salam semua,

utk block 60mm + SV CMS + lhk no2 high cam + intake 28mm uma + karb uma 28mm
+ pipe standard tukar manifold + cdi brt i max = plug koko kehitaman
pj32 + mj 105....

TQ
 

Kayang

Super Veteran
for sharing..:)
blok 60mm + cam + sv + cdi + vm24 wt mj 110 pj 28 = plug perang
blok 60mm + cam + sv + cdi + pwl28 wt mj 105 pj 35 = plug hitam
blok 62mm + cam + sv + cdi + pe28 wt mj 150 pj 45 = plug perang kehitaman
blok 60mm + cam + sv + cdi + pwk28 wt mj 120 mj 37 =plug perang kehitaman
 

syazali

Super Veteran
uma 30mm memang beso tapi suction kurang padu, mcm mulut sedut angin klu beso bukaan mulut paru2 cepat kembang tp tak padu. bila kecik ckit paru2 lambat kembang tapi udara yg masuk padu.. carb rxz aku set pilot std 22.5, mainjet tuko 230, jarum paling rich, angin 1.45 turn. pickup kurang ckit dari uma 30mm tp mid range dgn top best. meter lc aku berat 20kmj, hari tu test dgn membe, aku 170kmj dia dah out meter tapi aku kat depan lg.
 

syazali

Super Veteran

Mikuni Motorcycle Carburetor Theory 101

Karburetor motor nampak seakan rumit, tetapi dengan memahami sedikit teori, anda boleh tala motor untuk prestasi maksimum. Semua karburetor berfungsi menggunakan prinsip asas tekanan atmosfera. Tekanan atmosfera merupakan tenaga yang mengenakan tekanan terhadap semua benda. Nilainya berbeza-beza (e.g mengikut altitud) tetapi secara amnya dianggap sebagai 15 pound per seinci persegi - 15 pound per square inch (PSI). Ini bermakna tekanan atmosfera menekan semua benda pada kadar 15 PSI. Dengan mengubah tekanan atmosfera dalam enjin dan karburetor, kita mengubah tekanan dan membuat minyak & udara mengalir.

Tekanan atmosfera akan memaksa tekanan tinggi kepada tekanan rendah. Sewaktu piston enjin dua stroke naik ke atas (atau turun ke bawah untuk enjin empat stroke), tekanan rendah akan terbentuk dalam crankcase (atau di atas piston dalam enjin empat stroke). Tekanan rendah ini juga akan menyebabkan tekanan rendah dalam karburetor. Memandangkan tekanan di luar enjin dan karburetor adalah lebih tinggi, udara akan ditolak masuk ke dalam karburetor dan enjin sehingga tekanan kembali sama rata. Udara yang melalui karburetor tadi akan bercampur dengan minyak.

Dalam karburetor ada venturi, fig 1. Venturi ini merupakan liang kecil dalam karburetor yang memaksa udara bergerak lebih laju untuk melepasinya. Sebatang sungai yang semakin sempit boleh digunakan untuk menggambarkan apa yang berlaku dalam karburetor. Air sungai akan bergerak lebih pantas sewaktu menghampiri kawasan sempit ini dan lebih pantas lagi jika sungai menjadi lebih sempit. Perkara yang sama berlaku dalam karburetor. Udara yang semakin laju akan mengakibatkan penurunan tekanan udara di dalam karburetor. Lebih laju udara bergerak, lebih rendah teKebanyakan litar karburetor motor dikawal oleh kedudukan throttle dan bukan oleh putaran enjin. Terdapat lima "metering systems" utama dalam kebanyakan karburetor motor. Litar -litar "metering" ini bertindan antara satu sama lain dan merupakan:
* pilot circuit
* throttle valve
* needle jet and jet needle
* main jet
* choke circuit

Pilot circuit mempunyai dua bahagian yang boleh ditala, fig 2. Bahagian-bahagian itu ialah "pilot air screw" dan "pilot jet". Air screw terletak sama ada berhampiran sisi belakang karburetor atau pun berhampiran sisi hadapan. Jika ia terletak di sisi belakang, ia mengawal jumlah udara yang masuk ke litar. Jika ia diskru ke dalam, ia akan mengurangkan jumlah udara lalu memberi campuran minyak-udara yang "rich". Jika diskru ke luar, ini membolehkan lebih banyak udara mengalir masuk ke litar, mengakibatkan campuran yang "lean".

Sebaliknya jika air screw terletak berhampiran sisi depan, ia mengawal minyak. Campuran adalah "lean" apabila diskru masuk dan "rich" jika diskru keluar. Sekiranya air screw perlu diputar lebih 2 pusingan untuk mendapat idle enjin yang terbaik, saiz "pilot jet" lebih kecil yang seterusnya akan diperlukPilot jet" merupakan bahagian yang membekalkan kebanyakan daripada minyak semasa throttle dibuka sedikit. Terdapat lubang kecil di dalamnya yang menghadkan aliran minyak melaluinya. Kedua-dua "pilot air screw" dan "pilot jet" mempengaruhi fungsi karburetor dari tahap idle sehingga 1/4 bukaan throttle.

"Slide valve" mengawal fungsi karburetor antara bukaan throttle 1/8 sehingga 1/2. Ia paling banyak mempengaruhi karburetor antara bukaan 1/8 sehingga 1/4 sahaja dan kurang mempengaruhi sehingga bukaan 1/2. Slide valve mempunyai pelbagai saiz dan saiznya ditentukan oleh berapa besar "cutaway" dari sisi belakangnya, fig 3. Lebih besar saiz cutaway, lebih "lean" campuran minyak-udara (kerana lebih banyak udara melaluinya) dan lebih kecil saiz cutaway akan menghasilkan campuran lebih "rich". "Valve" throttle mempunyai nombor tersendiri yang menerangkan saiz cutaway. Jika terdapat no. 3 pada slide, bermakna saiz cutaway 3.0mm, no. 1 adalah saiz 1.0mm (yang mana 1 lebih "rich" daripada 3).


FIG 3

"Jet needle" dan "needle jet" mempengaruhi fungsi karburetor daripada bukaan throttle 1/4 sehingga 3/4. Jet needle adalah rod panjang tirus yang mengawal berapa banyak minyak dibenarkan masuk ke dalam venturi. Lebih kecil rod, lebih "rich" campuran. Lebih tebal, maka campuran menjadi lebih "lean" kerana rod tebal tidak membenarkan jumlah kemasukan minyak ke dalam venturi sebanyak rod kecil. Rod-rod ini direka untuk memberi campuran minyak-udara yang berbeza-beza mengikut bukaan throttle. "Jet needle" mempunyai beberapa alur di atasnya. Klip akan masuk ke salah satu alur ini dan memegangnya agar tidak jatuh atau bergerak dari slide. Kedudukan klip boleh diubah untuk membuat enjin lebih "rich" ataupun "lean", fig 4. Sekiranya enjin perlu lebih "lean", klip akan dinaikkan ke atas. Ini akan membuatkan needle jatuh lebih dalam ke "needle jet" dan mengurangkan aliran minyak. Jika klip diturunkan, "jet needle" akan ditinggikan sedikit dan campuran akan menjadi lebih "rich".

"Needle jet" adalah tempat di mana "jet needle" masuk. Bergantung kepada diameter dalaman "needle jet", ini akan mempengaruhi "jet needle". "Needle jet" dan "jet needle" berfungsi bersama bagi mengawal aliran minyak antara bukaan throttle 1/8 sehingga 3/4. Kebanyakan talaan pada julat bukaan ini dilakukan ke atas "jet needle", bukan "needle jet". an. kanan di dal'Main jet' berfungsi untuk mengawal aliran minyak daripada bukaan throttle 3/4 sehingga habis, fig 5. Sebaik sahaja throttle dibuka secukupnya, 'jet needle' ditarik setinggi yang boleh daripada 'needle jet' dan saiz liang di 'main jet' mula mengawal aliran minyak. 'Main jet' mempunyai saiz liang yang berbeza-beza, lebih besar liang, lebih banyak minyak mengalir (dan lebih 'rich' lagi campuran udara-minyak). Lebih tinggi nombor pada 'main jet', lebih banyak minyak boleh mengalir melaluinya dan campuran akan menjadi lebih 'rich'.


FIG 5

Sistem choke digunakan untuk menghidupkan enjin sejuk. Memandangkan minyak di dalam enjin sejuk selalunya melekat ke dinding silinder disebabkan oleh kondensasi (condensation), campuran minyak-udara pada waktu berkenaan adalah terlalu 'lean' untuk menghidupkan enjin. Sistem choke akan menambah minyak kepada enjin untuk menggantikan minyak yang melekat pada dinding silinder tadi. Sebaik enjin mulai panas, kondensasi tidak lagi menjadi masalah, maka choke sudah tidak diperlukan.

Campuran udara-minyak perlu berubah-ubah mengikut keperluan enjin. Nisbah ideal udara-minyak ialah 14.7 gram udara untuk setiap 1 gram minyak. Nisbah ideal ini hanya diperolehi bagi tempoh yang singkat semasa enjin berjalan. Disebabkan minyak tidak mengeluwap dengan lengkap pada halaju perlahan enjin atau semasa lebih banyak minyak digunakan pada halaju tinggi, nisbah sebenar udara-minyak semasa beroperasi selalunya lebih 'rich'. Fig 6 menunjukkan nisbah sebenar udara-minyak pada majoriti keadaan bukaan throttle. am karburetor. (aku copy dari forum kawasaki kips)
 

sigung

Super Veteran
Bentuk sesuatu carb menentukan karekter power yg dikeluarkan carb itu. Power carb roundslide keluar pada tengah2. Power Dslide macam UMA pada low rpm, dan flatslide macam TM series pada hi-rpm.

Macam moto bro syazali yg dirasakan beliau lebih cun pakai carb rxz mungkin kerana setting moto beliau yg lebih perlukan khidmat power dekat semua powerband enjin, menjadikan beliau berpuas ati dgn keputusan pemilihan carb tersebut disamping karekteristik cara tunggangan tuan moto tersebut.

Maka berbalik kepada topik thread ini...apakah setting mj/pj bro syazali?.....hehhehe.
 

phl6684

Moderator
Staff member
TLG BG PERHATIAN....THREAD NIE ADALAH UTK KONGSI JETTING YG PERNAH ANDA WAT N ALAMI....JGN SPAM2 KT CNI....JUST KONGSI ILMU OR NK SHARE ILMU SAHAJA...TOLONG LA PAHAM...!!!!:mad::mad:
DIHARAP SEMUA PAHAM....
 

sigung

Super Veteran
Setting utk pikap.
Blok 65mm
Stroke 65.7mm
Carb UMA 34 130mj 38pj
Head hispeed 22/19 camshaft Kawahara k2, ejos custom.

Set lama dulu2
Head hispeed 22/19 hi compression, camshaft rideit
Carb pwk28 mj 118 pj32
Ejos custom.
Blok 62mm


Lagi lama punya setting
Head hispeed, std compression, camshaft rideit
Carb pwk28 mj 115 pj 32
Ejos custom blok 60mm
 

kamen rider x

Super Veteran
Bro Kayang Kamen nak berehat... hehehe.. :coffee:

Joe SEVEN, bukan Kamen perlekehkan kamu.. Sblm tu Kamen ingin bertanya, awak sudah study atau tidak (Baca thread2 yg lepas2) bukan ke kami dah terangkan dlm thread2 sebelum ini? :cool: Mod PHL juga ade beritahu jika nak tune carb jetting M.jet or P.jet cuba 1 persatu? Try error baru dpt yg terbaik, kdg jetting kite berbeza2 ikut pada kehendak mesin bukan pada setting mesin orang lain.. :thumbsup:



-Tak rugi "semak thread2 lama byk info berguna" drpd buka thread2 baru byk "omong kosong".. Peace!!! ;)-
 

Emir Ezatt

New Member
Block 60mm + SV + Porting + intake X1R
Carb UMA 28mm
Mj 120/Pj 35/Jarum takuk atas skali
Plug perang cantik.. untuk highway.. :)

Block UMA 62mm + SV + porting + intake X1R
Carb UMA 32mm
Mj 120/Pj 38/Jarum takuk atas skali
tak check plug lagi,moto tgh pantang..hahaha :D

Block 63mm + SV + porting + intake Std
Mj 120/Pj 35/Jarum takuk atas skali
Respon macam gampang,nak set sekilo boleh,mmg respon terbaikk..
Long pun boleh,tp kalau maintain throttle separuh,speed around 160km/h
Elakkan.. Marabahaya.. Minyak tengah2 kurengg..
 

syazali

Super Veteran
hehehe..maafkan ak wahai kamen rider ... malm tu mood tak ok sbb moto eksiden.. rr himpit awk sapai ke longkang.. cilanat betui .. hehehe .. naseb bek coverset je ngeri ..aduh...
rr tu kips ker??? apalg follow up la tu rr... kita pun bayo cukai jalan jugak suka hati jer nak impit..
 

Joe SEVEN

Veteran
tk boleh la boh .. budak2 dorang set2 ranggi .. ats bawah kat jalan pun ranggi . bile dorg kene dorg malu .. ha awak pun mendapat ... hehehe
 

syazali

Super Veteran
block yusta 62mm + SV std + valve std + cam uma racing
cdi brt powermax dualband
ezos std modi
carb uma 30mm mj 136 pj 40 + intake uma 30mm
spoket 14-30
gearbox satu set cms hiway
toyol 4 pcs fiber made in france and italy
coil plug TZM
tak penah out meter kih3:(:mad::confused::oops::eek::rolleyes:
 
Top