• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

Masalah Air Coolant Masuk Enjin, Valve Dan Piston Berlanggar

pian kayu

New Member
tumpang tya...apa masalah ya mtr sya pun x blh nak mark standard dkt cam...paksa sya lari 1 mata ke atas...apa punca x blh nak set cam kt mark standard ya...lg 1 nak tya kalau sya lari kn 1 mata ikt arah lawan jam ada masalah ka?mohon penjelasan otai2..
 

man_sate

Super Veteran
tumpang tya...apa masalah ya mtr sya pun x blh nak mark standard dkt cam...paksa sya lari 1 mata ke atas...apa punca x blh nak set cam kt mark standard ya...lg 1 nak tya kalau sya lari kn 1 mata ikt arah lawan jam ada masalah ka?mohon penjelasan otai2..
Ade tambah spacer? Jackrod ke? Kalau xde....spttnye takde masalah...
Kalau lawan jam da advance kan...kalau 1 mata tu 10°+-...
Marking lari camtu....longgar kn tensioner sblom adjust marking...
 

botakk

New Member
nk mintak pendapat otai2 sekalian..........
cerita dia gini...
LC aku dulu ada mslh semput n stelah lama brcari sebab musabab dia, rupa2nya valve bengkok...
tukar valve n mslh semput pun hilang tapi belom ok sepenuhnya sebab LC aku memang ada mslh lain gak sperti connecting rode...
pendek crita... slepas tukar valve baru.. timbul pulak mslh baru iaitu
1.piston dan valve brlanggar dan trpaksa setting lari 1 mata, baru ok(pelik kan?)
2.coolant masuk dlm enjin
- tukar cyclender head (seken), tetap gak valve n piston brlanggar n kena setting lari 1mata baru ok
- slepas tukar head, gasket baru trmasuklah wtrpump cek skali, air coolant tetap masuk enjin....

note:
head seken ni dh modi, korek intake n outake n skimming..... (ikut seting cun, piston brlanggar dgn valve n trpaksa seting lari 1 mata baru ok)
head lama ori (ikut seting cun, piston brlanggar valve n trpaksa seting lari 1 mata baru ok)

blh tak otai2 semua bantu saya dlm mslh di atas...
terima kasih.................[/QUOTEbro aq bru tlar block uma rcing62.cam umaa..tpi air coolant maok wnjin jgak..
gaji jer rm250.....
parts bearing dlm enjin 6biji, bearing wtrpump 1biji, timing chain, oil seal, jack blk n ganti rod, seal wtrpump 1, head seken 1, blok yamaha thailand 59mm 1, gasket, coolant, eo n jetting.....
semuanya rm600...
n jumlah kesluruhan dia rm850.00..................................
itulah harga yg perlu aku bayar utk kesihatan LC aku......
apa2 pun, biar abis duit, janji LC sihat n utk buat cari rezki tu.................
cf
 

pian kayu

New Member
Ade tambah spacer? Jackrod ke? Kalau xde....spttnye takde masalah...
Kalau lawan jam da advance kan...kalau 1 mata tu 10°+-...
Marking lari camtu....longgar kn tensioner sblom adjust marking...
x da jack rod bang...blok ngn cam je...tp 2 la tak leh mark cam dkt tgh...paksa mark 1 mata ikt arah jam...2 la pelik...x da apa2 ke bang mark lari 1 mata arah jam.
 

man_sate

Super Veteran
x da jack rod bang...blok ngn cam je...tp 2 la tak leh mark cam dkt tgh...paksa mark 1 mata ikt arah jam...2 la pelik...x da apa2 ke bang mark lari 1 mata arah jam.
Selalunye kalau marking lari...timing lari...moto setting susa....nk bwk pon susa jugak...
Paling terok valve laga dengan piston time laju...kene cek btol2 marking magnet ngan marking spoket timing chain...
 

pian kayu

New Member
Selalunye kalau marking lari...timing lari...moto setting susa....nk bwk pon susa jugak...
Paling terok valve laga dengan piston time laju...kene cek btol2 marking magnet ngan marking spoket timing chain...
2 la takut jgk bang..huhu...setting ok senang....tp 2 la hairan and tkt plak jd apa2 kesan kat motor...mark dkt magnet ok bang dkt I...cma dkt head 2 x leh nak mark dkt tgh2...nak mark tgh2 dia lari 1 mata ke atas 1 mata kebawah...
 

man_sate

Super Veteran
2 la takut jgk bang..huhu...setting ok senang....tp 2 la hairan and tkt plak jd apa2 kesan kat motor...mark dkt magnet ok bang dkt I...cma dkt head 2 x leh nak mark dkt tgh2...nak mark tgh2 dia lari 1 mata ke atas 1 mata kebawah...
Marking kat I? Bukan I... Cube cek manual 135 lc... Kalau xde manual... Google dan download...

Xpon panggil yg tau marking lc..
 

Desparado

New Member
Salam..kesimpulan nye lau nk pakai blok dengan saiz piston yg besa ape setting yg diperlukan untuk minyak hitam tidak bercampur coolant?? Mintak pendapat sbb baru dalam dunia lc...
 

man_sate

Super Veteran
Salam..kesimpulan nye lau nk pakai blok dengan saiz piston yg besa ape setting yg diperlukan untuk minyak hitam tidak bercampur coolant?? Mintak pendapat sbb baru dalam dunia lc...
Waalaikumusalam...mase pemasangan tu kalau bole tembak gasket cooper dekat gasket head tembaga/biasa...ikat skru 4 tu kalau bole pakai torque wrench supaya semua sama ikatan die...
Cek bahagian waterpump ade kesan air x...kalau takde ok...kalau ade ganti oil seal dan gasket...
 

Mastermind

New Member
Salam owner2 lc sekalian. Aku ad msalah dgn lc V1 2007. Air coolant msuk blok. Bru sebulan buat top. kai apple gasket. Blok 60, cam racing, yg lain standard. Ada xyg jual head gasket copper? Nk tkar blok syg. Msih ok lg. Mslhnye cuma overpressure dlm cmbustion. Klau start mntul, lutut jjak handle. Hari2 perjalanan 30km. Ulang alik g kje. Klau ad yg jmpe head gasket copper roger2 la ye. Gasket aloy 1mm/1.5mm tebal ni utk yg knocking (highcam) sbb gasket tbal n bleh gne 3x top overhaul kcuali overheat. Cme ssah nk dpt.
 
Last edited:

man_sate

Super Veteran
Salam owner2 lc sekalian. Aku ad msalah dgn lc V1 2007. Air coolant msuk blok. Bru sebulan buat top. kai apple gasket. Blok 60, cam racing, yg lain standard. Ada xyg jual head gasket copper? Nk tkar blok syg. Msih ok lg. Mslhnye cuma overpressure dlm cmbustion. Klau start mntul, lutut jjak handle. Hari2 perjalanan 30km. Ulang alik g kje. Klau ad yg jmpe head gasket copper roger2 la ye. Gasket aloy 1mm/1.5mm tebal ni utk yg knocking (highcam) sbb gasket tbal n bleh gne 3x top overhaul kcuali overheat. Cme ssah nk dpt.
Overpressure = compression tinggi.
Bole adjust compression dengan buat kawah head untuk saiz 60mm.
Bole tengok website ni untuk gasket copper.
http://chmotorcyclestore.blogspot.my/
Gasket alloy tu spacer untuk yang jackrod moto. Tak perlu pakai spacer/gasket alloy untuk elak coolant bocor. Pakai gasket copper da memadai.
Cara pemasangan mempengaruhi ketahanan gasket cooper. Ikatan dengan kekutan yang sama pada setiap tiap tiang. Cara mudah pakai torque wrench.
Masalah knocking bole settle dengan buat valve pocket. Kene pastikan jarak antara valve dengan piston supaya x knocking.
 

Mastermind

New Member
Overpressure = compression tinggi.
Bole adjust compression dengan buat kawah head untuk saiz 60mm.
Bole tengok website ni untuk gasket copper.
http://chmotorcyclestore.blogspot.my/
Gasket alloy tu spacer untuk yang jackrod moto. Tak perlu pakai spacer/gasket alloy untuk elak coolant bocor. Pakai gasket copper da memadai.
Cara pemasangan mempengaruhi ketahanan gasket cooper. Ikatan dengan kekutan yang sama pada setiap tiap tiang. Cara mudah pakai torque wrench.
Masalah knocking bole settle dengan buat valve pocket. Kene pastikan jarak antara valve dengan piston supaya x knocking.
TQ bro man_sate. Betul la ape yg bro ckp tu... sekali 2 btg skru head dh longgar... nsib bek xsmpi effect kt timing chain. Risau putus je... ni dlm usaha nk standardkn. Nk jln jauh plak. Johor→Perak. Satu soalan lg, klau buang termostat ad effect x?sbb termostat dh mereput sgt.
 

man_sate

Super Veteran
TQ bro man_sate. Betul la ape yg bro ckp tu... sekali 2 btg skru head dh longgar... nsib bek xsmpi effect kt timing chain. Risau putus je... ni dlm usaha nk standardkn. Nk jln jauh plak. Johor→Perak. Satu soalan lg, klau buang termostat ad effect x?sbb termostat dh mereput sgt.
Kalau standard baik pakai je thermostat. Kalau da buat takpe buang. Standard punye block panas die lambat. Block besar lak kejap je panas.
 

Sham Ghostches

New Member
salam semua,nak tanya moto lc saya kerap plug basah kena coolant tapi x masuk enjin..head dgn blok dah skim,kdg2 tu dah siap cuci n psg siap gasket baru dan cuba start kena lagi simtom ni..mintak pndapat dari otai2 tq
 

man_sate

Super Veteran
salam semua,nak tanya moto lc saya kerap plug basah kena coolant tapi x masuk enjin..head dgn blok dah skim,kdg2 tu dah siap cuci n psg siap gasket baru dan cuba start kena lagi simtom ni..mintak pndapat dari otai2 tq
Waalaikumusalam,
Pasti ke air coolant? Atau tank ade air?
Cara nak pastikan plug basah sbb air coolant... Bau air coolant dekat plug atau time idle ade bau air coolant..
Head senget ke smpi skim? Moto yg selalu overheat sbbkan head senget..
Kalau betol air coolant... Masa tuka gasket spray cooper dekat gasket kemudian ikat dengan torque wrench supaya ikatan 4 tiang tu sekata...
 

Sham Ghostches

New Member
Waalaikumusalam,
Pasti ke air coolant? Atau tank ade air?
Cara nak pastikan plug basah sbb air coolant... Bau air coolant dekat plug atau time idle ade bau air coolant..
Head senget ke smpi skim? Moto yg selalu overheat sbbkan head senget..
Kalau betol air coolant... Masa tuka gasket spray cooper dekat gasket kemudian ikat dengan torque wrench supaya ikatan 4 tiang tu sekata...
pasti coolant man sate..skim sbb rasa mungkin tu la punca dia tgk2 jadi lagi..dh top overhaul dlm 5 bln msti jadi balik,owh nak kena guna torque tu jgak ye..okk tq man sate :)
 

man_sate

Super Veteran
pasti coolant man sate..skim sbb rasa mungkin tu la punca dia tgk2 jadi lagi..dh top overhaul dlm 5 bln msti jadi balik,owh nak kena guna torque tu jgak ye..okk tq man sate :)
Kalau da skim pon jd gak... Mungkin gasket head atau block senget... Pakai gasket cooper sekali...
 

Khairul Izzat

New Member
Salam semua,kenapa salur water pump yg ke kotak angin keluar asap ya...bukan keluar angin je ke...atau water pump rosak mohon pendapat semua bosskur
 
Top